Elke dag ben je beschikbaar om gebeld te worden. Van bezorgde buren, iemand die zelf hulp nodig heeft of een professional die advies nodig heeft. Jij bent het eerste aanspreekpunt, het visitekaartje van de organisatie!
Yasmine
Maatschappelijk Werker Advies & Meldpunt

Interview Yasmine, Maatschappelijk Werker Advies & Meldpunt

Kan je wat over jezelf vertellen? 
Ik werk al wat jaren bij Veilig Thuis Flevoland. In eerste instantie werkte ik binnen het Crisisteam, maar na een tijdje meegedraaid te hebben, besloot ik om verder te gaan in het team Advies en Meldpunt.

Wat doe je bij Advies & Meldpunt?
Elke ochtend begint het team met een ochtendoverleg. Hierna sta je beschikbaar om gebeld te worden. Je kan door iedereen gebeld worden: van bezorgde buren of iemand die zelf in zo’n situatie zit, tot de politie of een school. Daarnaast geef je niet alleen advies aan burgers/particulieren, maar ook aan professionals, wat zorgt voor de nodige en leuke afwisseling.

Naast het bellen, beheer je ook de chat van Veilig Thuis Flevoland. Kortom: je bent het visitekaartje van de organisatie en het eerste aanspreekpunt.

Wat vind je van het werk dat je doet?
Er zijn verschillende dingen die ik leuk vindt aan het werk binnen Advies en Meldpunt. Allereerst vind ik het prettig dat je gebeld wordt. Dat houdt in dat degene die je aan de lijn hebt, inziet dat er hulp nodig is en daarom ook open staat voor advies dat jij gaat geven. Het is echt een een puzzel om alle feiten boven tafel te krijgen en daar het juiste advies op te geven. Je gaat samen sparren over alle mogelijkheden en geeft de beller handvaten zodat die kan besluiten of er een melding gemaakt moet worden of niet, dit wordt enorm gewaardeerd.

Waarom werk jij bij Veilig Thuis Flevoland?
Veilig Thuis Flevoland heeft een fijne werksfeer, waarin er veel ruimte is om te leren en te ontwikkelen. Verder heerst er een prettige werkcultuur, waarin alles besproken mag worden en er ruimte is om even te kletsen na bijvoorbeeld een belletje die indruk heeft gemaakt.

Het beoordelen van binnenkomende meldingen lijkt eenvoudig, en soms is dat ook direct duidelijk. Maar dit is lang niet altijd het geval. En dan?
Fleur
Maatschappelijk Werker Triage

Interview Fleur, Maatschappelijk Werker Triage Team

Kun je wat over jezelf vertellen?
Ik werk al ruim 1,5 jaar bij Veilig Thuis Flevoland en zit helemaal op mijn plek bij de afdeling Triage. Triage houdt in dat ik binnenkomende meldingen beoordeel: is er sprake van huiselijk geweld en/of kindermishandeling? Dit lijkt eenvoudig, en soms is dat ook direct duidelijk, maar dit is lang niet altijd het geval.

Wat doe je bij Triage?
Wanneer er een melding binnenkomt, maak ik een schets van de situatie. Dit doe ik door naar eventuele eerdere meldingen te kijken en naar de verdere omstandigheden. Op basis van deze bevindingen maak ik een beoordeling en neem ik een besluit over het vervolg.

Lukt het na deze bevindingen nog niet om een besluit te nemen, dan neem ik contact op met de direct betrokkenen. Wanneer het besluit genomen is, wordt de casus doorgegeven aan team Onderzoek of aan ketenpartners, zoals de politie of GGZ.

Wat vind je van het werk dat je doet?
Het leuke aan het werk vind ik toch wel het analytische gedeelte. Je moet met heel weinig een besluit kunnen en ook durven nemen, maar gelukkig sta je er nooit alleen voor. Verder vind ik het administratieve gedeelte erg leuk. Je bent in deze rol veel aan het bellen en verslagen aan het typen. Het fijne hiervan is dat het goed te combineren is met thuiswerken.

Waarom werk je bij Veilig Thuis Flevoland? 
Ik vind de collega’s en de fijne sfeer die er op kantoor en onderling is erg prettig. Er is veel gezelligheid, maar je moet wel houden van doorwerken.

Het mooie aan mijn werk vind ik de verbinding die ik maak met mensen die in eerste instantie niet op mijn betrokkenheid zitten te wachten, maar waarmee we uiteindelijk samen aan de slag gaan om de situatie te verbeteren. 
Edwin
Maatschappelijk Werker Onderzoek

Interview Edwin, Maatschappelijk Werker Team Onderzoek

Kan je wat over jezelf vertellen?
Ik werk al ruim vier en een half jaar bij Veilig Thuis Flevoland en zie mijzelf hier de komende tien plus jaren nog werken. Waar ik begonnen ben op de afdeling Triage, haalt ik nu mijn voldoening uit het ‘niet meer over de schutting gooien’ van casussen op de afdeling Onderzoek.

Wat doe je bij Team Onderzoek?
Wanneer er een casus binnenkomt vanuit de wachtlijst, ga ik als eerst bepalen of Voorwaarden en Vervolg (V&V) voldoende is, of dat er actief onderzoek nodig is. Om hierachter te komen, neem ik contact op met alle directbetrokkenen. Denk aan ouders, kinderen en familie. Hierna neem ik contact op met instanties als de huisarts, politie en de school van de kinderen. 

Wanneer een casus afgerond is, blijft ik nog enige tijd monitoren. Dit houdt in dat ik voor ongeveer 1,5 jaar (verschillend per casus) blijf kijken hoe het gaat. Hoe zit het met de veiligheid en worden de gemaakte afspraken nagekomen?

Wat vind je van het werk dat je doet?
Het mooiste van mijn werk vind ik de verbinding die ik maak met mensen die in eerste instantie niet op mijn betrokkenheid zitten te wachten, maar waarmee we uiteindelijk samen aan de slag gaan om de situatie te verbeteren.

Waarom werk je bij Veilig Thuis Flevoland?
Veilig Thuis Flevoland is de meest ideale werkomgeving: Er is altijd positiviteit en warmte. En dat is ook echt wel nodig naast het pittige werk dat we doen. Als ik terugkom van een huisbezoek is er altijd ruimte om even te ontladen.